Sunday, December 2, 2007

Adventskalender och juleljus

Det har varit dåligt med stickandet ett tag... Så det har inte blivit något bloggat heller. Men nu finns det färdiga objekt att visa upp!


Mönster: Candle Flame Shawl
Stickor: #5.5
Garn: Wendy Fusion, Cajun. 5 nystan.
Påbörjad: 071107
Avslutad: 071129
Jag har inte gjort schalen så stor, lagom "över axlarna, sittandes i soffan" storlek. Kul mönster och helt okej garn, lite högre acrylhalt än vad jag brukar använda. (Har fortfarande 80-tals gnisslet med hårda, svettiga acrylmaskor mot metallstickor i huvudet. Usch. Men även där har tydligen utvecklingen gått framåt.)

Jag har alltid fått en chokladkalender av min ömma moder. Förut. Men nu har jag blivit brutalt bortglömd och bara dottern har fått! Så jag tröstade mig med Garnstudios kalender och resultatet var nästan ögonblickligt! Första gången jag filtar med flit i tvättmaskin förövrigt. Kommer jag garanterat göra igen. Kom på när jag tryckte på startknappen på maskinen att jag naturligtvis skulle tagit en "före bild". Men då var det försent. Helt otroligt att något så oformligt och skrattretande kan bli något vettigt ett 40-program senare.

Mönster: Tovade tofflor i 2 trådar ”Eskimo” st. 38/39
Stickor: #10
Garn: Drops Eskimo, 5 nystan med nästan hela det sista kvar.
Påbörjade: 071201
Avslutade: 071202

Jag är inte helt nöjd med sömmen mitt på tofflan, gör jag fler ska jag inte göra så igen. Mönstet går helt klart att utveckla för att piffa till det hela lite, kommer nog att exprimentera, för en så snabb och användbar stickning är ju alltid bra att ha på lut.

1 comment:

Anonymous said...

Hej igen!
De här tofflorna gjorde jag också,men är inte nöjd,får tova om dem och se hur det blir.
Ha det gott!