Sunday, September 19, 2010

Nysta med rulle

Jag har sett flera bloggare som nystar med nystpinne och det verkar fiffigt. Dock är min knivhantering rätt usel så jag vågar inte tälja någon och har aldrig sett någon till salu. Som tur är går det lika bra med en toarulle.

Garnvindan är bra att ha i sammanhanget, men en snäll anhörig med två lediga armar går lika bra. Observera priset på min fyndade vinda. Loppisar är bra.

Ta en toarulle och klipp en liten skåra i som du fäster ner garnänden i. Nysta på garn på "midjan" på rullen tills det är någon millimeter tjockt.

Nu är det dax att börja nysta på tvären. Vrid rullen ett kvarts varv med jämna mellanrum. Ibland får man trycka till lite på toppen och botten för att få en rundare form på nystanet.

Veva på så långt rullen/garnet räcker. När du är klar knyckar du till rullen och drar försiktigt ut den.
Färdigt resultat: ett snyggt nystan. Just det här är Lornas Lace´s Shepherd Worsted i färgen Cranberry. Mjukt som en valpmage.

1 comment:

Bibblostick said...

Snyggt! Och jag kan vid tillfälle lära dig hur man gör utan pinne, rulle eller nystvinda. Lärde mig det av en tvåändsstickerska i Särna.